Táncprodukció az erőszak ellen
2015. október 14.
A 2015 májusában bemutatott Ne bánts! című táncprodukció a családon belüli erőszak témáját dolgozza fel, könyörtelenül mutatja be a zárt szobák mögötti sötét titkokat. Az előadás a Nemzeti Táncszínház szervezésében, a Győri Balett előadásában október 14-én volt látható a MOM Kulturális Központban, amelyre Lévai Anikó is hivatalos volt.
A darab fókuszában egy fiatal lány áll; a család ”szentháromságának” egyik tagja. A társadalmi nyilvánosság felé a normális család képét betegesen közvetítő szülők a lakás ajtaját becsukva már nem alkotnak olyan szoros köteléket. Az anya rideg passzivitása utat enged a mindent irányítani akaró apa ámokfutásának. De mit tehet egy lány, akkor, ha a felemésztő családi közeg börtönként zárul rá? Ha már a saját testével is más rendelkezik? Ha a körülötte élők nem látnak semmit? Ha a barátok nem akarnak látni semmit? S ha a saját anyánk úgy tesz, mintha nem történt volna semmi…
A Győri Balett új produkcióját a Fiatalok a Fiatalokért gyermek- és ifjúsági művészeti nevelési programjuk null kövének tekinti. A Fiatalok a Fiatalokért programjuk missziója összetett: egyrészről fel szeretnék kelteni a fiatal korosztály figyelmét és érdeklődését a művészetek, esetükben a táncművészet iránt, hogy a gyermek korosztályból „balettet értő” és szerető nézőt neveljenek, az ifjúságnak pedig a korosztályukat érintő problémákra rámutatva – és nem tabuként kezelve azokat - egy „beszéljünk róla” fórumként szeretnének működni előadásaikkal.
Velekei László rendező-koreográfus egy évvel ezelőtt kezdett dolgozni a darabon, és sokat gondolkodott azon, hogy a családfő vagy a lány szemszögéből mutassák-e be a drámát. S bár a lány viszontagsága áll a középpontban, a történet mindenki tragédiája: a szülőké, a barátoké, a rokonoké, a szomszédoké.
A budapesti előadást követően a Nézőpont Alakulat színész-drámatanárainak segítségével egy közös, diskurzusgeneráló foglalkozással akartak alkalmat teremteni a nézők számára ahhoz, hogy az előadással kapcsolatban felmerülő gondolataikat, érzelmeiket és kérdéseiket megoszthassák az alkotókkal és egymással.
Kiss János, a Győri Balett igazgatója elmondta, hogy 1979 óta folyamatosan olyan témákat dolgoznak fel, amelyekkel a művészek a testükkel üzenetet közvetítenek, fontos történeteket mondanak el, mert „a táncművészettel nem lehet hazudni”. Mivel a darab a végén nyitott marad, fontos, hogy a nézők, elsősorban a fiatalok megoldást találjanak, feloldják magukban a problémát. Ezért minden előadás után beszélgetéseket tartanak, amelyeken a darab szerzői, szereplői, pszichológusok és családsegítők vesznek részt.
(kulturpart.hu - orbanviktor.hu)