Agyagedény és lassú főzés

2015. szeptember 30.

"A sóletnek három íze van. Az egyik péntek este, amikor nem bírjuk ki és megkóstoljuk az elkészült sóletet, a másik a szombat édli ebéd íze, a harmadik pedig a következő 15 óra, mialatt folyamatosan nassolunk belőle" - tudtuk meg Köves Slomó rabbitól, akivel a Kazinczy utcában az I. Sóletfesztiválon találkoztunk.

 

A legnagyobb zsidó ünnep a szombat (héberül: sábát, jiddisül: sábesz). Szombaton a zsidó hagyomány szerint nem szabad főzni, nem lehet tüzet gyújtani, sőt még az utcán sem szabad ételt cipelni. Frissen készült étel ilyenkor nem kerülhet az asztalra, mégis a szombati nap fénypontja, amikor összeül a család közös éneklésre és étkezésre. Mit lehet ilyenkor tenni? Askenáz vagy mizrachi? A választ a zsidó leleményesség adta meg. Évszázadokkal ezelőtt rájöttek, hogy ha pénteken délután begyújtják a kemencét, a folyamatosan égő, lassú tűzön megfőtt étel szombat délig is melegen marad. Így született meg a sólet, amely máig a zsidó konyha talán legismertebb és legkedveltebb fogása. Ez nem is lehet másként, hiszen viszonylag könnyű elkészíteni, tápláló és rendkívül ízletes. A sólet töretlenül megmaradt a legfontosabb sábeszi ételnek, sőt a közkeletű feltételezés szerint a népszerű fogásnak szombaton más íze van, mint hétköznap, mert ilyenkor egy különleges fűszer is van benne, mégpedig a sábát pihenésének aromája.
 
A diaszpórában a Föld minden égtája felé eljutott zsidók folytatták a sóletfőzés hagyományát, de az idők során különböző változatok alakultak ki a lakhelyüktől függően. Így jöttek létre az askenáz, valamint a mizrachi (keleti) sóletfélék és az azokon belüli variációk. Mégis, mindegyik megegyezik abban, hogy hüvelyesekben gazdag húsos étel, és főzése hosszú időbe telik. Valószínűsíthetően a sólet a leglátványosabb metamorfózison keresztülesett ételféleség, ahol a variációk kialakulása mindenkor függött a földrajzi helytől és a gazdasági helyzettől.

 
A Talmudban is szerepel
 
Az askenáz sólet alapja a hús – ami lehet csirke vagy marha –, a bab, a gersli (árpagyöngy), valamint a burgonya. Gyakran található benne „gombóc”, ami valójában pirított hagyma és/vagy reszelt burgonya keveréke, fűszerekkel és olajjal.
A mizrachi sóletnek ugyancsak a hús az alapja, de többféle zöldség és hüvelyes is található benne, például rizs, csicseriborsó és búzaszemek. Egyéb zöldségfélékben és fűszerekben is gazdag, mint a cayenne bors (chili), illetve a paradicsom, mely savanykás-kesernyés ízt kölcsönöz az ételnek. Köretként általában kemény tojást tálalnak, ami az előbbi hozzávalókkal együtt fő. A mizrachi sólet tipikus keleties aromáját a keleti fűszernövények adják.
A sólet neve már a Talmudban is szerepel, ott haminként, azaz forró ételként említik. A neve is innen származhat. A nyelvészek szerint a latin calentem (franciául chalant), azaz „lassú melegítés” kifejezés az őse. Esetleg a chaud lit, a „meleg ágy”, hiszen amikor a kész sóletet a kemencéből kivették, otthon párnák közé ágyazták, nehogy kihűljön.
 
 
Iskolai gyökerek
 
Mások szerint a jiddis schul-end kifejezés volna az eredet. Akkortájt az iskola a zsinagógában működött, és a sóletet a tanítás végén hozták haza a gyerekek, ugyanis rájuk még nem vonatkoztak a szigorú vallási előírások. A sóletet a bécsi Izsák rabbi említi először írásban 1180-ban. Azt mondja, ő Franciaországban ette először az ételt, a tanítója házában. Jákov ben Áser német-spanyol rabbi a XIV. században részletesen ír róla A négy pillér című könyvében.
Szefárd változatáról Cervantes beszél kétszáz évvel később egyik színdarabjában: „a zsidók egy nagy fazék paprikás babot főztek, dobtam bele egy darab szalonnát”. Kulináris szempontból a sóletfőzés hasonlít a francia cassoulet (babos serpenyős egytálétel) vagy a marokkói tajine (sapkaszerű cserépedényben párolódott bab, zöldség és hús) elkészítéséhez. A lényeg az agyagedény és a lassú főzés, nem a hozzávalók jelentik a különlegességet. A kerámiatálban egyenletesen készül az étel, nem ég oda, 15 órán keresztül sülhet a kemencében vagy a tűzön az étel.
 
 
A Sóletfesztivál
 
Az augusztus végén megrendezett Sóletfesztiválra (amelynek Lévai Anikó is vendége és zsűritagja volt - a szerk.) két tonna sóletet készítettek. A tekintélyes mennyiség nemcsak azért említésre méltó, mert már kora délutánra elfogyott, hanem azért is, mert három napon keresztül szemenként vizsgálták át az ellenőrök a babot, a gerslit és a csicseriborsót, a zsidó vallás előírása szerint ugyanis csak tiszta szemek kerülhetnek a szombati sóletbe. Szintén fontos vallási előírás, hogy a sóletes edényben csak sóletet főzhetnek, hallottuk Köves Slomótól, de az is igaz, hogy a hosszú főzésnek köszönhetően az edény átveszi a sólet ízét, és még a tejbegríznek is sóletíze lenne. Szintén fontos előírás, hogy nem keverik a tejes és a húsos ételt, hiszen a Biblia is megírta: ne főzd a gödölyét az anyja tejében – világosít fel minket a rabbi.
A fesztiválon hatféle sóletet készítettek. Ezek közül a legszegényebb a jeruzsálemi, amelybe csirkeszárnyat tesznek, a leggazdagabb a magyar, amelybe liba, marhahús, marhacsont és füstölt hús is kerül. Ennek történelmi hagyománya van, hiszen a XIX. században a magyar zsidók gazdag háztartást vezettek és a legjobb ízeket keresték. Zohar Blumberg, a Carmel étterem séfje anyai ágról jemeni, apai ágról lengyel. A kérdésre, hogy melyik sólet ízlett neki a legjobban, gyorsan válaszol: a jemeni utolérhetetlen, hiszen annyi izgalmas keleti fűszer van benne, ami különlegessé teszi.
Egyébként a Sóletfesztiválon ez okozta a legtöbb problémát, hiszen Magyarországon fel sem lehet lelni ezeket a fűszereket. Persze azt sem hagyhatjuk fi gyelmen kívül, hogy a jemeniek a sóletkészítés közben táncot járnak, és ez a Kazinczy utcában is így volt. Az Izraelben tartott 1989-es országos sóletfesztivál 131 nevezője 131 különböző verziót hozott. Akadt köztük ürüvel, olívaolajjal, csicseriborsóval készült változat is, a nyertes azonban egy spenótos, csirkés, lisztgombócos lett.
 
 
 
A MAGYAR SÓLET
Karakteres ízét a füstölt hús, főként a liba adja. Fő alapanyaga a nagy mennyiségű bab, amit hosszú ideig üstben főznek, és ebbe teszik bele a kugelt, mely pirított hagymából és/vagy reszelt burgonyából, fűszerekből és olajból tevődik össze. A fűszereken és a húson túl, melyek a fenséges ízt adják, a sós és csípős ízvilág dominál – a magyar konyha karakterének megfelelően.
 
A LENGYEL SÓLET (JIDDISÜL: CSÓLENT)
A lengyel konyha kevesebb sót, borsot használ, mint a magyar, ami annak a következménye, hogy távolabb helyezkednek el a balkáni országoktól, ahonnan a termelt fűszereket exportálják. A lengyel zsidók kreativitását jelzi, hogy anélkül tudtak húsos ízben gazdag ételeket az asztalra tenni, hogy nem volt elég pénzük húsra. Ez alakította ki azt a gasztronómiai jellegzetességet, hogy hús helyett a marha belét használták fel. A belet megtöltötték tésztával, vízzel és kevéske olajjal, ami valamelyest sűrítette az ételt és teltségérzetet adott. A megtömött bél végeit összevarrták, majd belehelyezték az üstbe főni, ezzel marhahúsos ízt sikerült kölcsönözniük minden hozzávalónak, a gabonaszemeknek és a hüvelyeseknek is.
 
AZ IZRAELI SÓLET (JIDDISÜL: JERUZSÁLEMI CSÓLENT)
Egykoron az Eretzben élő zsidók főként Jeruzsálemben éltek, majd a későbbi askenáz bevándorlóknak sem állt mindig rendelkezésükre marhahús, így alakulhatott ki, hogy főként csirkeszárny és -aprólék felhasználásával készítik a sóletet. A különböző arab országokból érkező zsidók hagyományos ételkészítése is nyomot hagyott az ételen, így kerülhetett egyes sóletfajtákba humusz.
 
A MAROKKÓI SÓLET (SZCHINA)
Az askenázi ősétől eltérően ez a változat tartalmaz rizst, és a hüvelyeseket a hústól külön főzik meg. Rendkívülisége megmutatkozik abban is, hogy szárított gyümölcsöket is tesznek bele. A datolya és a szilán (datolyaméz) kölcsönzik a sötét színt és az édeskés aromát, s a többi hozzávalóval együtt gondoskodnak a marokkói sólet egyedülálló ízéről.
 
A JEMENI SÓLET (HARISZ)
Különbözik minden egyéb sóletfajtától, még a marokkóitól is. A jemeni egy, a többitől eltérően folyékonyabb állagú, párolt húsos étel, olyasmi, mint egy gazdag leves. Sokan előszeretettel mártogatnak pitát a fenséges párolt hús szaftjába. A fűszerezés természetesen a földrajzi területnek megfelelően alakult ki, így felhasználnak szegfűszeget, koriandert, hawayijt (jemeni őrölt fűszerkeverék) is.
 
AZ AMERIKAI SÓLET
Ez a sólet a világháború utáni új érához köthető. Minekutána az amerikai zsidók számára mindenféle összetevő elérhető volt, a sóletjük is erről a gazdagságról, sokféleségről tesz tanúbizonyságot: gyakran a hagyományostól eltérő alapanyagokkal készítik. Megtalálható csípős, füstölt húsos aromájú, delikát fűszeres változat is a palettán, míg máshol az édes ízek jellemezhetik, például méz, whiskey, kávé felhasználásával készítik el, egyedi és szokatlan ízvilágot adva az ételnek.
 
 
(Forrás: Magyar Konyha – Fotók: Burger Barna)
 
 

« vissza

Zeneakadémiai hangversennyel zárult a Reconnections nevű izraeli-magyar zenei együttműködés idei egyhetes workshopja, amelyet a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem immár negyedik alkalommal rendezett meg.
Emléktáblát avattak Zumbok Ferenc, a Zala Megyei Bíróság egykori tanácselnöke, a Fővárosi Cégbíróság vezetője, majd a Sándor-palota, a Várkert Bazár és a fertődi kastély újjáépítéséért felelős kormánybiztos tiszteletére Zalaegerszegen.
A Magyarországtól legtávolabb élő magyar népcsoport, a csángók idén huszadik alkalommal mutatták be a Csángó bálon saját táncaikat, énekeiket, történeteiket, az est csángó műsorvezetője pedig elmondta: számukra nagy erőt ad a küzdelmes hétköznapjaikban az a figyelem és törődés, amelyet az óhazából kapnak.


  • Orbán Viktor, 52 éves
  • Jogász, tanulmányait az ELTE-n végezte. Oxfordban politikai filozófiát hallgatott.
  • Nős, felesége Lévai Anikó
  • Öt gyermekük van: Ráhel, Gáspár, Sára, Róza, Flóra
  • A Fidesz elnöke, a Kereszténydemokrata Internacionálé alelnöke

Tovább

© Minden jog fenntartva, 2010

Agyagedény és lassú főzés

Agyagedény és lassú főzés

2015. szeptember 30.

"A sóletnek három íze van. Az egyik péntek este, amikor nem bírjuk ki és megkóstoljuk az elkészült sóletet, a másik a szombat édli ebéd íze, a harmadik pedig a következő 15 óra, mialatt folyamatosan nassolunk belőle" - tudtuk meg Köves Slomó rabbitól, akivel a Kazinczy utcában az I. Sóletfesztiválon találkoztunk.

 

A legnagyobb zsidó ünnep a szombat (héberül: sábát, jiddisül: sábesz). Szombaton a zsidó hagyomány szerint nem szabad főzni, nem lehet tüzet gyújtani, sőt még az utcán sem szabad ételt cipelni. Frissen készült étel ilyenkor nem kerülhet az asztalra, mégis a szombati nap fénypontja, amikor összeül a család közös éneklésre és étkezésre. Mit lehet ilyenkor tenni? Askenáz vagy mizrachi? A választ a zsidó leleményesség adta meg. Évszázadokkal ezelőtt rájöttek, hogy ha pénteken délután begyújtják a kemencét, a folyamatosan égő, lassú tűzön megfőtt étel szombat délig is melegen marad. Így született meg a sólet, amely máig a zsidó konyha talán legismertebb és legkedveltebb fogása. Ez nem is lehet másként, hiszen viszonylag könnyű elkészíteni, tápláló és rendkívül ízletes. A sólet töretlenül megmaradt a legfontosabb sábeszi ételnek, sőt a közkeletű feltételezés szerint a népszerű fogásnak szombaton más íze van, mint hétköznap, mert ilyenkor egy különleges fűszer is van benne, mégpedig a sábát pihenésének aromája.
 
A diaszpórában a Föld minden égtája felé eljutott zsidók folytatták a sóletfőzés hagyományát, de az idők során különböző változatok alakultak ki a lakhelyüktől függően. Így jöttek létre az askenáz, valamint a mizrachi (keleti) sóletfélék és az azokon belüli variációk. Mégis, mindegyik megegyezik abban, hogy hüvelyesekben gazdag húsos étel, és főzése hosszú időbe telik. Valószínűsíthetően a sólet a leglátványosabb metamorfózison keresztülesett ételféleség, ahol a variációk kialakulása mindenkor függött a földrajzi helytől és a gazdasági helyzettől.

 
A Talmudban is szerepel
 
Az askenáz sólet alapja a hús – ami lehet csirke vagy marha –, a bab, a gersli (árpagyöngy), valamint a burgonya. Gyakran található benne „gombóc”, ami valójában pirított hagyma és/vagy reszelt burgonya keveréke, fűszerekkel és olajjal.
A mizrachi sóletnek ugyancsak a hús az alapja, de többféle zöldség és hüvelyes is található benne, például rizs, csicseriborsó és búzaszemek. Egyéb zöldségfélékben és fűszerekben is gazdag, mint a cayenne bors (chili), illetve a paradicsom, mely savanykás-kesernyés ízt kölcsönöz az ételnek. Köretként általában kemény tojást tálalnak, ami az előbbi hozzávalókkal együtt fő. A mizrachi sólet tipikus keleties aromáját a keleti fűszernövények adják.
A sólet neve már a Talmudban is szerepel, ott haminként, azaz forró ételként említik. A neve is innen származhat. A nyelvészek szerint a latin calentem (franciául chalant), azaz „lassú melegítés” kifejezés az őse. Esetleg a chaud lit, a „meleg ágy”, hiszen amikor a kész sóletet a kemencéből kivették, otthon párnák közé ágyazták, nehogy kihűljön.
 
 
Iskolai gyökerek
 
Mások szerint a jiddis schul-end kifejezés volna az eredet. Akkortájt az iskola a zsinagógában működött, és a sóletet a tanítás végén hozták haza a gyerekek, ugyanis rájuk még nem vonatkoztak a szigorú vallási előírások. A sóletet a bécsi Izsák rabbi említi először írásban 1180-ban. Azt mondja, ő Franciaországban ette először az ételt, a tanítója házában. Jákov ben Áser német-spanyol rabbi a XIV. században részletesen ír róla A négy pillér című könyvében.
Szefárd változatáról Cervantes beszél kétszáz évvel később egyik színdarabjában: „a zsidók egy nagy fazék paprikás babot főztek, dobtam bele egy darab szalonnát”. Kulináris szempontból a sóletfőzés hasonlít a francia cassoulet (babos serpenyős egytálétel) vagy a marokkói tajine (sapkaszerű cserépedényben párolódott bab, zöldség és hús) elkészítéséhez. A lényeg az agyagedény és a lassú főzés, nem a hozzávalók jelentik a különlegességet. A kerámiatálban egyenletesen készül az étel, nem ég oda, 15 órán keresztül sülhet a kemencében vagy a tűzön az étel.
 
 
A Sóletfesztivál
 
Az augusztus végén megrendezett Sóletfesztiválra (amelynek Lévai Anikó is vendége és zsűritagja volt - a szerk.) két tonna sóletet készítettek. A tekintélyes mennyiség nemcsak azért említésre méltó, mert már kora délutánra elfogyott, hanem azért is, mert három napon keresztül szemenként vizsgálták át az ellenőrök a babot, a gerslit és a csicseriborsót, a zsidó vallás előírása szerint ugyanis csak tiszta szemek kerülhetnek a szombati sóletbe. Szintén fontos vallási előírás, hogy a sóletes edényben csak sóletet főzhetnek, hallottuk Köves Slomótól, de az is igaz, hogy a hosszú főzésnek köszönhetően az edény átveszi a sólet ízét, és még a tejbegríznek is sóletíze lenne. Szintén fontos előírás, hogy nem keverik a tejes és a húsos ételt, hiszen a Biblia is megírta: ne főzd a gödölyét az anyja tejében – világosít fel minket a rabbi.
A fesztiválon hatféle sóletet készítettek. Ezek közül a legszegényebb a jeruzsálemi, amelybe csirkeszárnyat tesznek, a leggazdagabb a magyar, amelybe liba, marhahús, marhacsont és füstölt hús is kerül. Ennek történelmi hagyománya van, hiszen a XIX. században a magyar zsidók gazdag háztartást vezettek és a legjobb ízeket keresték. Zohar Blumberg, a Carmel étterem séfje anyai ágról jemeni, apai ágról lengyel. A kérdésre, hogy melyik sólet ízlett neki a legjobban, gyorsan válaszol: a jemeni utolérhetetlen, hiszen annyi izgalmas keleti fűszer van benne, ami különlegessé teszi.
Egyébként a Sóletfesztiválon ez okozta a legtöbb problémát, hiszen Magyarországon fel sem lehet lelni ezeket a fűszereket. Persze azt sem hagyhatjuk fi gyelmen kívül, hogy a jemeniek a sóletkészítés közben táncot járnak, és ez a Kazinczy utcában is így volt. Az Izraelben tartott 1989-es országos sóletfesztivál 131 nevezője 131 különböző verziót hozott. Akadt köztük ürüvel, olívaolajjal, csicseriborsóval készült változat is, a nyertes azonban egy spenótos, csirkés, lisztgombócos lett.
 
 
 
A MAGYAR SÓLET
Karakteres ízét a füstölt hús, főként a liba adja. Fő alapanyaga a nagy mennyiségű bab, amit hosszú ideig üstben főznek, és ebbe teszik bele a kugelt, mely pirított hagymából és/vagy reszelt burgonyából, fűszerekből és olajból tevődik össze. A fűszereken és a húson túl, melyek a fenséges ízt adják, a sós és csípős ízvilág dominál – a magyar konyha karakterének megfelelően.
 
A LENGYEL SÓLET (JIDDISÜL: CSÓLENT)
A lengyel konyha kevesebb sót, borsot használ, mint a magyar, ami annak a következménye, hogy távolabb helyezkednek el a balkáni országoktól, ahonnan a termelt fűszereket exportálják. A lengyel zsidók kreativitását jelzi, hogy anélkül tudtak húsos ízben gazdag ételeket az asztalra tenni, hogy nem volt elég pénzük húsra. Ez alakította ki azt a gasztronómiai jellegzetességet, hogy hús helyett a marha belét használták fel. A belet megtöltötték tésztával, vízzel és kevéske olajjal, ami valamelyest sűrítette az ételt és teltségérzetet adott. A megtömött bél végeit összevarrták, majd belehelyezték az üstbe főni, ezzel marhahúsos ízt sikerült kölcsönözniük minden hozzávalónak, a gabonaszemeknek és a hüvelyeseknek is.
 
AZ IZRAELI SÓLET (JIDDISÜL: JERUZSÁLEMI CSÓLENT)
Egykoron az Eretzben élő zsidók főként Jeruzsálemben éltek, majd a későbbi askenáz bevándorlóknak sem állt mindig rendelkezésükre marhahús, így alakulhatott ki, hogy főként csirkeszárny és -aprólék felhasználásával készítik a sóletet. A különböző arab országokból érkező zsidók hagyományos ételkészítése is nyomot hagyott az ételen, így kerülhetett egyes sóletfajtákba humusz.
 
A MAROKKÓI SÓLET (SZCHINA)
Az askenázi ősétől eltérően ez a változat tartalmaz rizst, és a hüvelyeseket a hústól külön főzik meg. Rendkívülisége megmutatkozik abban is, hogy szárított gyümölcsöket is tesznek bele. A datolya és a szilán (datolyaméz) kölcsönzik a sötét színt és az édeskés aromát, s a többi hozzávalóval együtt gondoskodnak a marokkói sólet egyedülálló ízéről.
 
A JEMENI SÓLET (HARISZ)
Különbözik minden egyéb sóletfajtától, még a marokkóitól is. A jemeni egy, a többitől eltérően folyékonyabb állagú, párolt húsos étel, olyasmi, mint egy gazdag leves. Sokan előszeretettel mártogatnak pitát a fenséges párolt hús szaftjába. A fűszerezés természetesen a földrajzi területnek megfelelően alakult ki, így felhasználnak szegfűszeget, koriandert, hawayijt (jemeni őrölt fűszerkeverék) is.
 
AZ AMERIKAI SÓLET
Ez a sólet a világháború utáni új érához köthető. Minekutána az amerikai zsidók számára mindenféle összetevő elérhető volt, a sóletjük is erről a gazdagságról, sokféleségről tesz tanúbizonyságot: gyakran a hagyományostól eltérő alapanyagokkal készítik. Megtalálható csípős, füstölt húsos aromájú, delikát fűszeres változat is a palettán, míg máshol az édes ízek jellemezhetik, például méz, whiskey, kávé felhasználásával készítik el, egyedi és szokatlan ízvilágot adva az ételnek.
 
 
(Forrás: Magyar Konyha – Fotók: Burger Barna)
 
 

« vissza

Zeneakadémiai hangversennyel zárult a Reconnections nevű izraeli-magyar zenei együttműködés idei egyhetes workshopja, amelyet a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem immár negyedik alkalommal rendezett meg.
Emléktáblát avattak Zumbok Ferenc, a Zala Megyei Bíróság egykori tanácselnöke, a Fővárosi Cégbíróság vezetője, majd a Sándor-palota, a Várkert Bazár és a fertődi kastély újjáépítéséért felelős kormánybiztos tiszteletére Zalaegerszegen.
A Magyarországtól legtávolabb élő magyar népcsoport, a csángók idén huszadik alkalommal mutatták be a Csángó bálon saját táncaikat, énekeiket, történeteiket, az est csángó műsorvezetője pedig elmondta: számukra nagy erőt ad a küzdelmes hétköznapjaikban az a figyelem és törődés, amelyet az óhazából kapnak.


  • Orbán Viktor, 52 éves
  • Jogász, tanulmányait az ELTE-n végezte. Oxfordban politikai filozófiát hallgatott.
  • Nős, felesége Lévai Anikó
  • Öt gyermekük van: Ráhel, Gáspár, Sára, Róza, Flóra
  • A Fidesz elnöke, a Kereszténydemokrata Internacionálé alelnöke

Tovább

© Minden jog fenntartva, 2010