Attitude
2011. november 16.
Rekordidő, alig egy év alatt jött létre az új magyar divatmárka, az Attitude. A kollekcióról külföldön is régóta ismert Zoób Kati, és a háromezerkétszáz, megváltozott munkaképességű dolgozót foglalkoztató Kézműves Nonprofit Kft. közös vállalkozása példamutató értékű. Első üzletük megnyitóján Lévai Anikó is jelen volt.
Zoób Kati, aki napjainkra az ötven legsikeresebb női vállalkozók egyike, két évvel ezelőtt gyakran dolgozott Sanghajban, az ottani kormányzat és divatszövetség megbízásából egy kínai divatcégnél. A kínai fél olyan divattervezőt keresett, akivel európai piacra szánt, kínai tradicionális elemekkel díszített, új kézműves márkát vezethetnek be. Olyannyira komoly volt a szándék, hogy már egy amerikai marketing cég bevonásával az üzleti terv véglegesítésén dolgoztak, s Zoób Katit kérték fel tervezőnek. Bár egy ilyen megbízás minden divattervező dédelgetett álma, a magyar divattervező végül mégsem írta alá a szerződést.
Egy éve ugyanis azzal keresték fel a tervezőnőt a Kézműves Nonprofit Kft.-től, hogy volna-e kedve egy közös márka létrehozására. A 4500 főt, köztük 3200 csökkent munkaképességű munkatársat foglalkoztató cég óriási gyártó kapacitással rendelkezik, ám többnyire külföldi divatcégeknek dolgoznak bizonytalan bérmunkában, ami kiszolgáltatott helyzetet jelent a számukra. Szeretnének saját divatmárkát létrehozni, és tekintettel arra, hogy a múltban egyszer már dolgoztak közösen, Zoób Katit szeretnék megnyerni az ügynek.
A tervezőnő az első megbeszélések után úgy érezte, hogy a Kézmű Kft. fantasztikus gyártói tudása, valamint az ő tervezői eredményei és tapasztalatai legalább olyan lehetőségeket rejt magában, mint amit a kínaiak ajánlottak fel neki. Külön érzelmi motivációt jelentett a számára, hogy a magyar cég megváltozott munkaképességű embereket is foglalkoztat, így végképp nem volt nehéz döntés a számára, hogy a Kézmű Kft.-vel kezdjen közös munkába.
A nulláról indulva, megfontoltan fogtak hozzá a projekt kidolgozásához, a piackutatástól kezdve a márkaépítés logikáját követve, minden szegmenst végigjárva. Húsz éves pályafutása során Zoób Kati számára mindig az jelentette a legnagyobb nehézséget, hogy kis manufaktúrákkal dolgozott, akikkel nehéz volt bekerülni a nemzetközi piacra, lévén hogy a termék előállításának a költségei miatt szinte a luxuskategóriába kerültek a tervezőnő – Bécstől Sanghajig forgalmazott - kollekciói. A Kézmű Kft. óriási gyártókapacitása viszont azt jelenti, hogy meg lehet tartani a termék árát a középkategóriában, s ezáltal a termék versenyképessé válik a nemzetközi piacon is.
Külföldön minimum öt év egy új divatcég felépítése és egy új márkanév létrehozása - Zoób Kati és a Kézmű Kft. egy év alatt valósította meg mindezt. A végeredmény az Attitude márkanév, s az első üzlet megnyitása az Allee bevásárlóközpontban. Az elegáns, nőies, hordható és időtálló, gyönyörű kollekció létrejötte egy példamutató együttműködés eredménye, Zoób Kati és a Kézmű Kft. célja pedig nem más, mint a világ divatpiacának meghódítása. Bár a cél óriási, de az első hónapok sikere már biztató.
* * *
Lévai Anikó köszöntőbeszéde
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Vendégek!
Zoób Kati honlapján van egy rövid vallomás. Kati életfilozófiája. Ebben azt olvastam, hogy Kati gyerekkorában megígérte az édesanyjának, hogy két dolog nem lesz semmi szín alatt: színésznő vagy ügyvéd. Mit szóljon ehhez egy ügyvéd, mint én...? Kati így ír a pályaválasztásáról a következő mondatokban - engedjék meg, hogy felolvassam, mert nagyon megfogott - "megígértem, hogy a hétköznapok boldogságát keresem. És megtaláltam, kaptam gazdag álmokat és a megvalósulás csodáját."
Kedves Kati! Nagyon irigyeljük tőled valamennyien - legalábbis a jelen levő hölgyek nevében azt hiszem, nyugodtan mondhatom ezt - a csodát, amiben élsz. Te azt írod ebben a kis ars poeticában, hogy a luxus a te világod. Az Attitude márka és a ma megnyitandó Attitude üzlet azonban másról, vagy másról is szól.
Nem véletlenül nem szoktak engem a kedves vendégek divatbemutatók háza táján látni. Nagyra tartom az alkotóművészetet, és együtt örülök mindenkivel a fiatal magyar divattervezők gyarapodó sikereinek, új magyar divatmárkák születésének. Különösen is örülök annak, hogy ma már néhány fiatal tervező kollekciójában feltűnnek a hagyományos magyar motívumok, például a kalocsai minta vagy a matyóhímzés, vagy legalábbis ezek modernizált, újragondolt változata. Szeretem a design és a stílus világát, de kívülről tekintek rá, a partvonalról, a hozzá nem értők óvatos, kíváncsi pillantásával. Praktikus oka is van ennek: amíg kicsi gyerekeim is vannak, és egy hétfős háztartás gondja-baja van a nyakamban, számomra hétköznaponként a leghasznosabb ruhadarabok a mindent eltakaró konyhai kötények, ilyeneket pedig ritkán látni divatbemutatókon.
Hogy ma mégis itt vagyok, annak három fontos oka van. Az egyik Zoób Kati személye. Kati kétségkívül a magyar divat egyik ikonikus alakja, nagyasszonya, de ráadásul nagyon kedves, természetes, okos asszony is, akivel élvezet beszélgetni a világ dolgairól. Nem tudtam ellenállni a hívásának. Idejövetelem másik oka az a csapat, akik ezt a szép, új kollekciót, a dolgozó nőknek tervezett, mégis klasszikusan nőies darabokat elkészítették. Nagyra tartom a Kézműves Kht. vezetőinek és munkatársainak munkáját, akik csökkent munkaképességűek foglalkoztatásával alkotnak, ráadásul ilyen szépet alkotnak. Azt olvastam valahol, hogy a vállalatok társadalmi felelősségvállalása nem egy adományozói tevékenységben kell kimerüljön, hanem cégfilozófiává kell válnia, minden szinten be kell épülnie a vállalati működésbe. Nos, ennek a kollekciónak a megszületése nem csak üzleti esemény, hanem társadalmi szerepvállalás is - nem csak a tervező, hanem a kivitelező részéről. Megtiszteltetésnek érzem éppen ezért, hogy jelen lehetek a kollekció nyilvánosság elé lépésénél és személyesen is gratulálhatok a készítőknek, akik nagyszerűt alkottak.
Azt mondtam, három oka van annak, hogy itt vagyok. Zoób Kati az egyik, a Kézműves Kft. munkatársai a másik, és a harmadik az az a hitem, hogy érdemes dolgozni. Ma sokan mondják vagy érzik úgy, nem érdemes belevágni egy új vállalkozásba, nem érdemes keményen dolgozni, és mivel sokan gondolkodnak így, egy idő után talán tényleg nem lesz érdemes dolgozni még az egyébként szorgalmas népeknek sem. Én azt tapasztaltam, a szüleimtől azt láttam, hogy a siker titka a kemény munka, az üzlet világában ugyanúgy, mint a gazdálkodás vagy a gyereknevelés területén. És engem személy szerint lelkesít a tudat, hogy vannak még Magyarországon, akik ezt a filozófiát a magukénak vallják.
Kedves Kati! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Nagyon sok sikert kívánok az új kollekciónak, amelynek egyes darabjait magam is szívesen felpróbálom, sőt akár viselem is majd, hogy a magyar kézműipar, a magyar divatvilág, a magyar design kreativitását és életerejét, úgy is mondhatjuk: létjogosultságát mindenkinek megmutathassuk. Szeretettel gratulálok!
(orbanviktor.hu)
A megnyitóról készült képriport a Fotógalériában tekinthető meg, az Attitude-ről készült beszélgetés pedig itt tekinthető meg, illetve a http://videotar.mtv.hu/ Videok/2011/12/03/08/Attitude_ a_leendo_magyar_vilagmarka. aspx oldalon, az MTV videótárában.
Zeneakadémiai hangversennyel zárult a Reconnections nevű izraeli-magyar zenei együttműködés idei egyhetes workshopja, amelyet a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem immár negyedik alkalommal rendezett meg.
Emléktáblát avattak Zumbok Ferenc, a Zala Megyei Bíróság egykori tanácselnöke, a Fővárosi Cégbíróság vezetője, majd a Sándor-palota, a Várkert Bazár és a fertődi kastély újjáépítéséért felelős kormánybiztos tiszteletére Zalaegerszegen.
A Magyarországtól legtávolabb élő magyar népcsoport, a csángók idén huszadik alkalommal mutatták be a Csángó bálon saját táncaikat, énekeiket, történeteiket, az est csángó műsorvezetője pedig elmondta: számukra nagy erőt ad a küzdelmes hétköznapjaikban az a figyelem és törődés, amelyet az óhazából kapnak.